Werken met tekeningen

Werken met tekeningen. Visuele communicatie.  Je ziet het steeds meer, maar nieuw is het niet: de Egyptenaren deden het al, in eeuwenoude grotten zijn prachtige tekeningen aangetroffen, Chinese karakters zijn terug te voeren op een beeld en op Romeinse vazen staan hele stripverhalen. Tekeningen gingen aan taal vooraf. Ik houd enorm van taal, én van beeldtaal.

Taal heeft grenzen, beeld boeit over grenzen heen. Taal is abstract, tekeningen zijn heel concreet. Als je een aan-tekening maakt, een bijeenkomst tekent,  een planning schetst, een idee visualiseert is de kans groot dat de beelden meer spreken dan de woorden. Je onthoudt het gemakkelijker, brengt het beter over het voetlicht en je kunt, na enige oefening, de tekeningen zelfs inzetten om een analyse te maken.

 

 

 

 

 

Mooi? Communicatief!

‘Ja, maar jij kunt mooi tekenen,’ hoor ik dan. Leuk, maar het gaat erom dat de boodschap begrepen en onthouden wordt met een tekening  – wel zo’n 30 % beter! Het gaat om communicatief, niet om mooi. Een cirkel met een paar streepjes is een mannetje en een lachend gezichtje kan iedereen tekenen: dubbele punt, haakje sluiten. Je kunt trouwens beter een imperfecte tekening maken, zodat de ander zich ook een voorstelling kan maken, iets kan toevoegen, het zich eigen kan maken. Ik ‘teken’ altijd als ik werk. Het is voor mij een – inmiddels onmisbaar – hulpmiddel.

Beeld, om te…

  • begrijpen: ik maak aan-tekeningen, voor mezelf of een ander. Door te tekenen ontstaat begrip. Je kunt aan-tekeningen maken van een les, training of een gesprek. (Tip: heeft je kind moeite met het onthouden van bepaalde stof? Laat hem/haar met simpele tekeningen werken. Dit onthoudt ‘ie vele malen beter!)
  • beginnen: ik maak een concept, zoals een draaiboek of een procesontwerp, waarmee ik anderen letterlijk laat zien wat de bedoeling is. Zo ontstaat er een gedeeld beeld. Ook erg geschikt voor een gedachtenwisseling! Zo kom je samen tot een model dat werkt.
  • behouden: ik versla een bijeenkomst of gesprek, faciliteer zo de dialoog en kan gelijk feed-back geven. Je ziet emotie in het gesprek, je toont wat niet besproken wordt, de onderstroom wordt zichtbaar, en er valt op wat  nog te weinig concreet is – abstracte zaken vallen immers moeilijker te tekenen!
  • begeleiden: op basis van een tekening kun je ook heel goed coachen – je coachee geeft aan wat hem/haar opvalt. Je kunt vervolgens samen een tekening maken van de gewenste situatie. Dit werkt ook voor een analyse van de huidige situatie versus het gedroomde beeld.

Portfolio

Veel van mijn tekenwerk is bedoeld voor intern gebruik en daarom niet in in zijn geheel publicabel. Ik deel wel graag wat door opdrachtgevers ook gedeeld is:

 

Meer lezen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *